دسته‌بندی نشده

رادیاتور چیست و به چه کار می آید؟

رادیاتور اتومبیل چیست و چه کارایی دارد؟ - فروشگاه اینترتی لوازم یدکی خودرو در کرج

یدکی فوری فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو ، با قیمت مناسب و ارسال به سراسر ایران با ۲۵ سال سابقه درخشان در زمینه لوازم یدکی خودرو در کرج می‌باشد. برای خرید و اطلاع از قیمت رادیاتور اتومبیل و لوازم یدکی خودرو انواع اتومبیل با شماره ۰۲۶۳۶۷۱۲۳۵۹ تماس حاصل نمایید.

رادیاتور چیست و در اتومبیل چه کارایی دارد؟

رادیاتور بخشی از اتومبیل است که در محفظه موتور نصب شده است. خنک کننده ثابت موتور را فراهم می کند.

برای جلوگیری از خراب شدن، قطعات متحرک موتور باید خنک شوند. برای این منظور، مهندسان سازنده اتومبیل، برای هر اتومبیل یک سیستم خنک کننده را توسعه و نصب می‌کنند.

رادیاتور خنک کننده یک مبدل حرارتی فلزی است که داخل آن با ضد یخ پر شده است. لوله‌های لاستیکی به آن متصل هستند، که به گردن‌های موتور مربوطه متصل می‌شوند.

خنک کننده موتور طبق اصل زیر کار می‌کند. موتور احتراق داخلی روشن شده پروانه پمپ آب را می‌چرخاند. ضد یخ در سیستم (در یک دایره کوچک) شروع به گردش می‌کند. وقتی دمای مایع به ۸۰-۹۰ درجه می رسد، ترموستات تحریک می‌شود و یک دایره گردش بزرگ باز می‌شود. این اجازه می‌دهد تا موتور سریع‌تر تا دمای مورد نظر گرم شود.

کارایی رادیاتور در اتومبیل چیست؟

موتور خودرو با سوزاندن سوخت در سیلندرها کار می‌کند. در نتیجه، تمام قطعات بسیار داغ می‌شوند. با افزایش دمای عناصر فلزی، آن‌ها منبسط می‌شوند. اگر خنک نشوند، این امر منجر به مشکلات مختلفی در واحد قدرت می‌شود، به عنوان مثال، نادیده گرفتن مشکلاتی همچون ترک در سر سیلندر، در ژاکت خنک کننده، تغییر شکل سر سیلندر ، انبساط حرارتی بیش از حد پیستون‌ها  منجر به تعمیرات گران قیمت ICE خواهد شد.

برای تثبیت دما، موتورهای احتراق داخلی در طراحی خود یک ژاکت خنک کننده دارند که از طریق آن، مایع با کمک پمپ گردش می‌کند.

ضد یخ گرم شده به رادیاتور اتومبیل منتقل می‌شود و در آن، مایع خنک می‌شود، سپس دوباره به موتور جریان می‌یابد. این فرآیند به شما امکان می‌دهد دمای عملکرد موتور احتراق داخلی را حفظ کنید.

اگر رادیاتور در طراحی سیستم خنک کننده وجود نداشته باشد، مایع موجود در آن به سرعت می‌جوشد. رادیاتور در قسمت جلوی محفظه موتور اتومبیل نصب شده است و این لازم است تا هوای سرد بیشتری وارد صفحه آن شود.

طراحی رادیاتور اتومبیل

ماده‌ای که رادیاتور اتومبیل از آن ساخته می‌شود فلز (آلومینیوم یا مس) است. دیوارهه‌ای مبدل حرارتی بسیار نازک هستند، به همین دلیل ضد یخ به سرعت درجه حرارت خود را می‌دهد و خنک می‌شود.

طراحی رادیاتور شامل لوله‌های نازکی است که به شکل مستطیل با هم جوش داده شده‌اند. این عنصر بر روی دو مخزن نصب شده است (یکی در ورودی ، دیگری در ورودی). علاوه بر این، صفحات بر روی لوله‌ها پیچ خورده‌اند، که باعث افزایش منطقه انتقال حرارت می‌شود. هوا بین دنده‌ها جریان دارد و به سرعت سطح قطعه را خنک می‌کند.

همه مبدل‌های حرارتی دارای دو دهانه ورودی و خروجی هستند. لوله‌های سیستم به آن‌ها متصل هستند. برای تخلیه مایع از حفره، مبدل حرارتی مجهز به یک شاخه است که در پایین سازه نصب شده است.

اتومبیل‌های مدرن به سیستم کنترل درجه حرارت ضد یخ مجهز هستند و در صورت لزوم شامل جریان هوای اجباری نیز می‌شود.

انواع رادیاتور

مبدل‌های حرارتی انواع مختلفی دارند. هر یک از آن‌ها برای اهداف خاص خود طراحی شده‌اند، اما طبق همان اصل کار می‌کنند – مایعی در داخل آن‌ها گردش می‌کند تا از تبادل گرما اطمینان حاصل کند. مبدل‌های حرارتی در سیستم‌های زیر استفاده می‌شود:

  • خنک کننده
  • گرم کردن
  • اقلیمی
  • دو نوع رادیاتور وجود دارد که بیشتر در صنعت خودرو استفاده می‌شود.

صفحه‌ای لوله‌ای این متداول‌ترین تغییری است که در خودروهای قدیمی مشاهده می‌شود. مبدل حرارتی موجود در آن‌ها از لوله‌هایی به صورت افقی (بخش دایره ای) تشکیل شده است که صفحات نازک روی آن‌ها تشکیل شده است.

اغلب آن‌ها از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند. این تغییرات روی وسایل نقلیه قدیمی نصب شده است. عیب اصلی انتقال حرارت ضعیف به دلیل کم بودن سطح تماس با جریان هوا است.

ماده ای که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود یا آلیاژ مس و برنج یا آلومینیوم است. چنین تغییراتی در بسیاری از اتومبیل‌های مدرن نصب شده است. مدل های مس رسانایی حرارتی بسیار خوبی دارند اما بسیار گران هستند.

بنابراین ، سیستم خنک کننده اغلب مجهز به نمونه‌های آلومینیومی است.
در میان دسته اول ، دو نوع رادیاتور دیگر نیز وجود دارد. این‌ها مدل های تک پاس و چند پاس هستند. در اصل گردش با یکدیگر تفاوت دارند.

قیمت خرید رادیاتور اتومبیل

در یدکی فوری فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شود، به دلیل نوسانات قیمت در بازار قطعات خودرو، برای اطلاع دقیق از قیمت و خرید رادیاتور انواع اتومبیل و لوازم یدکی خودرو در کرج با شماره ۰۲۶۳۶۷۱۲۳۵۹ تماس حاصل نمایید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code